Tegneseriemuseet i Danmark
præsenterer

The Comics Museum in Denmark
presents

wpe14E.jpg (9680 bytes)

wpe154.jpg (3690 bytes)

wpe133.jpg (2995 bytes)

wpe14D.jpg (3070 bytes)

view Classics Illustrated Special Issues covers

HOME

INDEX

RESEARCH

HVEM-ER-HVEM?

1950'ERNE DK

HISTORIE

POSTGILBERTON

MUSEUM DK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alex A. Blum

Alex Anthony Blum blev født i 1889 i Ungarn. Familien emigrerede til USA, hvor Alex Blum blev uddannet på National Academy of Design i New York og Cincinnati Academy. Derefter arbejdede han som kunstmaler og kobberstikker.
1938-54 arbejdede han som tegneserietegner i Eisner-Iger Shop, hvor han bidrog til forskellige forlags hæfter.
1939-41 tegnede han til Fox' Samson og Eagle. 1940-42 til Qualitys Purple Trio, Neon, Strange Twins og Firebrand. 1940-47 til Fiction Houses Red Comet, Kaanga, Midnight, Greasemonkey Griffin, Hooks Devlin og Shark Brodie. Og 1942-44 til Fawcetts Spy Smasher, Ibis og Bulletman.
Desuden leverede han en del serier til forlagene Harvey, Holyoke, 4-Star og Timely.

wpe255.jpg (4285 bytes)


1954-57 var han beskæftiget som Art Director hos forlaget Gilberton, som først og fremmest udgav Classics Illustrated (Illustrerede klassikere) med det formål at give børnene lødig tegneserielæsning i stedet for de "uhyrligheder", som han havde været bidragyder til siden sit 49. år.
I perioden 1948-55 tegnede han en række titler til denne serie, bl.a. Alice i Eventyrland, Skatteøen, Iliaden, Hamlet og Ridderne om det runde bord. Stilen i disse er naivistisk, men figurernes spændstighed og karakterfaste fremtræden, illustrationernes faste konturer, den smukke, afdæmpede farvelægning og de tilsyneladende korrekte detaljer, som vidner om grundige forstudier, giver i forbindelse med en teksttro manuskriptbearbejdelse læseren en fornemmelse af, at originalens vigtigste intentioner er bevaret. Den fornemmelse har man bl.a. i Shakespeare-bearbejdelserne, hvor scenerummet, dets muligheder og begrænsninger tydeligt har inspireret Blum.
Alex Blum trak sig tilbage fra tegneseriebranchen i 1961 og døde i 1969.

Jerry Stratton:

There was an Armand Broussard working for Fiction House in 1948, but this was long after Eisner left, and Broussard was presumably writing.

Steve Lieber and Javier Coma state that Armand Budd was Alex Blum. And from Scott Nichols:

In an interview with Gil Fox in the Will Eisner Quarterly Eisner describes Blum as an artist whose background had been in fine art illustration. Blum had been the original artist for Kaanga in Jungle Stories, the pulp predecessor of Jungle Comics. He was a regular artist in most of the Fiction House titles and did more than 25 of the original Classics Illustrated comics.

 

wpe226.jpg (12767 bytes)
Billedbogsudgave af Grimm's "Rumpy",
illustreret 1946 af Novo og Stuart
og farvelagt af Blum

wpe231.jpg (94577 bytes)
Omslaget af "Jumbo Comics" #69 fra ca.1945
kunne være tegnet af Blum. Stregen minder
kraftigt om den, som bl.a. præger "Iliaden".

Blum-litografier:

Tim the Blacksmith ca. 1935 Curiosity Shop ca. 1935
Olds Boston Steet Scene ca. 1915-20 Paul Revere's House, Boston, 1919
Brewer Fountain, Boston, ca. 1920 Bates Hall, Boston Public Library, ca. 1920
Louisburg Square, ca. 1920
wpe147.jpg (22011 bytes) Armand Budd i Will Eisners selvbiografiske The Dreamer er i følge Jerry Stratton et portræt af Alex Blum, der arbejdede sammen med Eisner i Eisner-Iger Shop.
I baggrunden ses hans
datter, tegneserieforfatteren Audrey Blum (gift Bossert), der ligesom faderen arbejdede hos Eisner-Iger.
Hun forlod dog allerede tegneseriebranchen i 1941 efter
kun 4 år med manuskripter til forlagene Fiction House, Quality og Worth. Samtidig forlod hendes mand, tegneren William Bossert, studiet for at hellige sig reklamebranchen.

wpe238.jpg (61937 bytes)

Et af Blum's mest helstøbte arbejder
for Gilberton er hans adaption af
William Shakespeares Hamlet.

wpe11B.jpg (5413 bytes)

 

Alex A. Blum index