|
|
Bemærk: Dette websted opdateres
ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.
|
| |
præsenterer
En BIOGRAFI fra: |

|
|
Hergé |

|
Ingen anden tegner har
haft så stor indflydelse på den europæiske tegneseries udvikling som Georges Rémi,
eller som han kaldte sig ved ombytning af initialerne "G" og "R" og
tilføjelse af stumt "H": Hergé.
Georges Rémi blev født 22.5.1907 i Etterbeek, en forstad til Bruxelles. I 1923 blev hans
første illustrationer bragt i det belgiske spejderblad Le Boy-Scout Belge. Her
blev hans første tegneserie, Les Aventures de Totor. C.P. des Hannetons, bragt
tre år senere. Den berettede om en spejderpatruljeførers oplevelser i USA og fremstod i
Hergés streg som en tegnet film |
med teksten placeret under
billederne. Totor blev senere fra februar til juli 1930 fortsat af Eugène de
Nijverseel.
Efter realeksamen begyndte Hergé at arbejde for det katolske, konservative dagblad Le
XXième Siècle. Det blev ledet af Norbert Wallez, en af de dengang mest
betydningsfulde mænd i belgisk journalistik. Det blev sagt om ham, at han hver morgen
satte en kommunist til livs.
Wallez fik en dag den ide at gøre avisen mere attraktiv gennem et ugentligt børnetillæg
med titlen Le Petit Vingtième. Hergé blev betroet redaktionen af dette tillæg.
Efter igennem længere tid at have illustreret den humoristiske serie Les Aventures du
Flup, Nénesse, Pousette et Cochonnet i Le Petit Vingtième - skrevet af
avisens sportsredaktør - hentede Hergé igen Totor frem og brugte ham som model for en ny
tegneseriefigur. Denne fik et tidssvarende arbejde, en karakteristisk hårtot og
følgeskab af en foxterrier.
10.1.1929 blev første afsnit af serien om reporteren Tintin og hans hund Milou (Terry)
publiceret.
Første rejsemål var Sovjetunionen, som Hergé havde fået informationer om ved at læse
bogen "Moscou sans Voiles" - en reaktionær beskrivelse af det kommunistiske
system, forfattet af den tidligere belgiske konsul i Rostow ved Don, Joseph Douillet.
Denne historie blev i 1930 udgivet som album i et oplag på 5000 eksemplarer. I de næste
årtier blev albummet ikke genoptrykt, fordi Hergé ikke længere kunne stå inde for
historiens naivt propagandistiske og ukorrekte fremstilling af Sovjetunionen. Med Tintins
stigende popularitet blev "Tintin au pays des Soviets" hurtigt et eftertragtet
liebhaverobjekt. Talrige pirattryk cirkulerede blandt samlere, indtil bindet
"Archives Hergé" udkom i 1973 med Sovjet-historien og de to følgende fra Congo
og Amerika.
Tintins succes animerede Hergé til endnu en tegneserie, Quick et Flupke
(Lars og Lue), som startede 23.1.1930. Indtil 1940 udkom over 300 korte, gagmættede
episoder om disse to drenges genvordigheder i Bruxelles. I 80erne er serien blevet fortsat
af Bob de Moors* søn, Johan de Moor.
8.2.-16.8.1934 bragte Le Petit Vingtième Hergés Les Aventures de Popol et
Virginie en Far-West om to menneskeliggjorte bjørnes eventyr i det vilde vesten -
fortalt over 50 sider. |
I disse år var Tintin og Terry på
eventyr i Congo, Amerika og Ægypten - præsenteret i Le Petit Vingtième som
reportager fra virkeligheden.
Under arbejdet med "Den blå lotus", hvor historien udspilles i Kina, begyndte
Hergé for første gang at foretage en omhyggelig research.
Lange samtaler med Chang Chongjen, en ung, kinesisk student ved kunstakademiet i
Bruxelles, førte til, at ikke kun historiens men også tegningernes baggrundsdetaljer var
i overensstemmelse med virkeligheden. En omhyggelig research og kravet om autentisk
beskrivelse af historiernes lande og steder fik fra dette tidspunkt en stadig vigtigere
placering i Hergés arbejde. |

|
Parallelt med de følgende nye Tintin-eventyr
tegnede Hergé fra 1936 sin eventyrserie Jo et Zette (Mads, Mettes og Sjokos
oplevelser) til magasinet Coeurs Vaillant.
Da Le Petit Vingtième måtte indstilles under krigen, blev Tintin fra
17.10.1940 videreført med 2 ugentlige sider i Le Soir Jeunesse. Men papirmanglen
under tyskernes okkupation tvang også snart dette børne- og ungdomstillæg til Le
Soir til at stoppe. I stedet blev det nye Tintin-eventyr, "Krabben med
de gyldne kløer", videreført som daglige strips i format 17 x 4 cm i den
højreekstremistiske avis Le Soir. Det krævede en anden fortælleform, og Hergé
drog fordel af indskrænkningen ved yderligere at stramme sin episke teknik.
På dette tidspunkt dukkede kaptajn Haddock op i serien. Fra en placering som markant
bifigur fik han hurtigt status som seriens anden hovedperson.
Papirmangelen bevirkede desuden, at forlaget Casterman - som siden 1932 havde udgivet
Tintin i albumformat - var nødt til at indskrænke albumomfanget til 62 sider.
Indtil da havde der ikke været stillet krav til omfanget af Hergés indtil da sort/hvide
historier. De havde derfor haft en længde på op til 130 sider.
For også at overkomme omarbejdelsen og farvelægningen af de tidligere album, ansatte
Hergé i 1943 Edgar-Pierre Jacobs som assistent. Senere kom yderligere en række
medarbejdere til. Tegnerne Jacques Martin, Bob de Moor og Roger Leloup er de mest kendte
af disse. Da aktieselskabet Studio Hergé blev dannet i 1950, producerede de egne serier
samtidig med arbejdet for Hergé. |
16.12.1943 måtte Tintin
stoppe midt i historien "De syv krystalkugler". Først 29.9.1946 kunne den
fortsætte i det nystartede tegneseriemagasin Tintin. Heri fik den fiffige
reporter, hans hund Terry og den svovlende, koleriske kaptajn Haddock deres faste plads
sammen med bifigurerne professor Tournesol, detektiverne Dupont og Dupond og den
"milanesiske nattergal", madame Castafiore.
10 eventyr mere blev det til indtil 1976 - heriblandt også en landing på månen i 1953.
Det sidste af disse, "Tintin og picaroerne", var 7 år i produktion inden
føljetonpubliceringen i Tintin. Før var Hergé ikke fuldt tilfreds med historien
og dens episke og visuelle detaljer.
Derefter begyndte han at planlægge og skitsere yderligere en historie, "Tintin og
alfabetkunsten", men den var endnu ufuldendt ved Hergés død 3.3.1983. Skitserne
blev udgivet som luksusalbum af Casterman i 1986. I 1989 fulgte den danske, mindre
luksuriøse og prætentiøse udgave fra Carlsen Comics.
Hergés mangeårige assistent og højre hånd Bob de Moor hævdede, at han havde en aftale
med Hergé om ved dennes død at færdiggøre "Alfabetkunsten", men Hergés enke
nægtede at anerkende denne aftale. Derfor udkom kun skitserne, og enhver tale om at
fortsætte serien forstummede.
Efter Hergés død offentliggjorde magasinet (a suivre) en særudgave om personen
og kunstneren Hergé, Hors Serie Special Hergé (Leve Tintin), med bidrag fra
talrige franske og belgiske tegneserieskabere, som vedkendte sig påvirkningen fra Tintins
skaber.
Gennem sin popularitet blev Tintin også en gigantisk merchandisesucces. I 1960
og 1964 blev der produceret to realfilm med Pierre Talbot i titelrollen. Senere fulgte
tegnefilmen bygget over "De syv krystalkugler" og "Soltemplet". Under
Gregs medvirken blev tegnefilmen "Tintin og Hajsøen" produceret. Den byggede
ikke på et tegneseriealbum, men blev senere omarbejdet til sådant af Studio Hergé.
Flere andre af seriens album blev til tv-tegnefilm. Gennem det meste af 80erne havde
Steven Spielberg planer om endnu en Tintin-realfilm, hvilke dog nu definitivt er
skrinlagt. Til gengæld blev albumhistorierne i starten af 90erne omsat til 39
tegnefilmepisoder til tv - produceret af Ellipse-Nirvanna.
Hergés tegnestil har fået plads i tegneseriernes historie som "Hergé-skolen".
Den kaldes også ligne claire (den rene linie) pga. fortælleteknikken og
tegningernes klare og rene udtryk. Elementer fra den rene linie genfindes i talrige andre
tegneres værker, bl.a. Jean-Claude Floc'hs og Dick Briels. Gennem new-wave-kunstnere som Yves Chaland, Ted Benoit og Joost
Swarte fik stilen en renaissance i 80erne, så man nu taler om nouvelle ligne claire,
den nye, rene linie.
I 1996 udkom den 462 sider store biografi "Hergé" skrevet af Pierre Assouline.
Her beskrives bla., hvordan Hergé via tilknytningen til Le Soir under krigen var
under indflydelse af højreekstremistiske nazisympatisører. Efter Bruxelles befrielse
blev han da også arresteret, men anklagerne imod ham som kollaboratør blev senere
frafaldet - i modsætning til mange af avisens journalister, som idømmes hårde straffe,
og redaktøren De Becker, som dømmes til døden. |
| |
|