Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

DANSKE
TEGNESERIESKABERE

DANISH
COMICS ARTIST

OSCAR KNUDSEN

Den danske tegner Oscar Knudsen blev født i 1898. I dag er han bedst kendt som illustrator af hovedparten af OTA-bøgernes 160 titler 1924-42 samt af Robert Fiskers Peter Pjusk-bøger 1953-63. Han illustrerede også de fleste af Niels Meyns trivialbøger i 20'erne, 30'erne og 40'erne samt Ellis' indianerbøger.
I en årrække i 20'erne leverede Oscar Knudsen tegneserien Troldstokken til Børnenes Ugeblad
Til samme ugeblad leverede han i slutningen af årtiet bla. også Pjerrot paa Eventyr skrevet af Niels Meyn. 
I 1932 blev Børnenes Ugeblad i en sammenslutning med 4 andre børneblade blev til Fritiden.
Her præsenterede han i 30'erne tegneserieudgaver med underløbende tekst af bl.a. De tre musketerer og Det hvide folk. I slutningen af årtiet og under besættelsen leverede han tegneserier/billedfortællinger, hvis indhold lå tæt på trivielle drengebøger og på romantiske, sensationssøgende ugeblads-romaner under dække af titler som Tigermennesket og Guldøerne.
Den "rigtige" tegneserieform var ham dog ikke fremmed. I Tryllehatten i Fritiden anvendte han talebobler sammen med underløbende tekst. Samtidig havde han god styr på anvendelsen af udtryksfulde karikaturer i karakterbeskrivelsen. Det sidste så man også i hans stripversion af H. C. Andersens Fyrtøjet, som han tegnede til det danske pressebureau P.I.B. i 40'erne.
Niels Meyn arbejdede for det nazistiske Fædrelandet under besættelsen. Oscar Knudsens tætte samarbejde med Meyn bragte ham derfor i miskredit efter befrielsen og er formodentlig årsagen til, at han derefter ofte tegnede under pseudonym. 
I slutningen af 40'erne og begyndelsen af 50'erne var han som O.K. og O'Kay flittig bidragyder til ugebladet Landet. Han illustrerede flere af ugebladets føljetoner, bl.a. med SF-indhold, og faste spalter, bla. børnesiden. Samtidig bragte bladet et par tegneserier fra hans hånd.
I nr. 5/1949 startede Pionerdrengen - en veltegnet farvestrip i hans let genkendelige, klassisk realistiske streg. Den foregik på "de store vogntogs tid".
Pionerdrengen sluttede i efteråret 1949 efter de sidste par måneder at have været trykt i stemningsfuldt, gråtonet sort/hvid ligesom tidligere hans serier i Fritiden.
O'Kays anden (og sidste) tegneserie til Landet startede i nr. 13/1950 med titlen Mysteriet i Cirkus Turino. Den præsenterede en krimi-intrige i "bedste" børne-trivi-tradition. Serien sluttede på ugebladets børneside i nr. 44/1950.
Cirkusmiljøet var ikke ukendt stof for Oscar Knudsen. Fra begyndelsen af 20'erne tegnede han programforsider og vignetter til Cirkus Miehe. Fra 1937 til slutningen af 50'erne tegnede han hver sæson 7-8 plakater til Cirkus Schumann. Sideløbende leverede han plakater til andre danske og skandinaviske cirkus, bl.a. Benneweis, Belli, Arena og Moreno.
Oscar Knudsen døde i 1971.

Litt.: Anders Enevig: Cirkusplakater - og andre tegninger af Oscar Knudsen og Erik Stockmarr. Borgen, 2001