Velkommen til

Welcome to

TEGNESERIEMUSEET I DANMARK

THE COMICS MUSEUM
IN DENMARK

TEGNESERIEKULTUR

Home

Emneindex

Butik

Tegneseriemuseet DK

Postbox

Fra museets Arkiv

Redaktør

Wall of Fame

Museet
2010

Museumstjeneste

Divus' museum

Tegneseriehistorie DK

Tegneseriefotos DK

Biografier DK

Galleri DK

-

Tegneseriepuljen

wpe2F.jpg (8569 bytes)

 Film & tegneserier

Tegneseriemuseer

 

Bemærk: Dette websted opdateres ikke.
Det ophørte officielt ved indgangen til 2013.
Derfor vil en række links være døde
Men nu ligger det her som et historisk
dokument, hvor en stor del af indholdet
stadig har relevans.

 

DANSKE
TEGNESERIESKABERE

DANISH
COMICS ARTIST

THOMAS
ARNEL

wpe44.jpg (2617 bytes)

Arne Thomsen blev født i København i 1922. I en alder af 17 år begyndte han som selvlært at tegne tegneserier og debuterede som tegneserieskaber i 1942 med Detektiv Snus og hans kloge hund i Chr. Eriksens børneblad Fritiden.
Under signaturen Athom leverede han fast de næste 17 år tegneserier til ugebladet Hus og Hjem, bl.a. Firmaet Nups (1942-43), Abu og Niutyn (1944) og Hjemløs (1950-51) - den sidste med tekst af bladets redaktør Lauritz Petersen. Desuden blev det til flere tegneseriegendigtninger af litterære klassikere som Skatteøen (1945), Guldbillen (1946), Græske Heltesagn (1951-52), Gøngehøvdingen (1955-56) og Kim (1957). Gøngehøvdingen blev dog aldrig afsluttet. Den blev stoppet i utide, fordi den ifølge Lauritz Petersen blev for lang. Maksimum måtte være 52 sider, for så var der en helside til hvert nummer af bladet igennem et år.
Da Hus og Hjem i slutningen af 50erne fik ændret sine ejerforhold og redaktionelle linie, måtte Arne Thomsen se sig om efter andet arbejde.
Igennem 60erne og 70erne arbejdede han indenfor reklamebranchen og rettede samtidig sine kunstneriske ambitioner mod den bildende kunst, bl.a. med deltagelse i en række Charlottenborg-udstillinger som resultat.
Arne Thomsen havde imidlertid svært ved at slippe tegneserierne, og i 1970erne begyndte han at udvikle den ide, som skulle blive til Calasandra. Inden da havde han dog bl.a. skabt billeddigtet Bajads og sommerfuglen i 1967, bl.a. offentliggjort i tidsskriftet Kunst 2/1997.
Med Alex Raymond's Jens Lyn i bagagen og en fascination af og afsky overfor Philippe Druillet's makabre SF-tegneserier gav Thomas Arnel, som han nu kaldte sig, ideen form, og i 1991 udkom første hæfte af dette dybt personlige fabulerende, surrealistiske fantasy-epos om feen/troldkvinden Sandra Cala. Siden er det blevet til yderligere 13 fotokopierede A3-hæfter, som Thomas Arnel selv bekoster, og som tegneseriebutikken Stribeladen i Århus distribuerer. Værket breder sig nu over mere end 170 sider, men efter planen stopper Arnel først serien, når han begynder at ryste på hånden.
Den mandlige hovedperson i Calasandra hedder Ofil. Han optræder også - men betydeligt ældre - i albummet Ofil og bogæderne, som Den Arnelske Vennekreds bekostede udgivelsen af i 1994.
Denne tegneserie om lokomotivføreren Ofil og hans vidunder-veteran-robot-lokomotiv Garribald begyndte Arnel at udvikle og tegne sideløbende med Calasandra i 1970erne. Kun den sidste halve snes af ialt 89 sider manglede for at afslutte historien, da en udgivelse kom på tale. De blev tilføjet den surrealistiske historie, som på trods af sin lange tilblivelsesproces og Arnels vildtvoksende fantasi danner en overraskende.
I 1950erne var Athoms streg kendt af Hus og Hjem's brede læserkreds. I 90erne er Thomas Arnel kun kendt af få. Dog kunne læserne af Kulørte sider nr. 8/1988 stifte bekendtskab med hans streg og fabuleringsevne i 10-siders historien Prinsesse Gloriette. Efter planen skulle den efterfølges af en Jens Lyn- pastiche, men desværre stoppede Kulørte sider, inden den kunne realiseres.